Dlaczego kampanie promocyjne

są coraz większym problemem banków?

Wyzwania dla komunikacji.

Aż 3-krotnie słabsze od marek samochodowych i ponad 2-krotnie słabsze od marek telekomunikacyjnych. Tak Polacy postrzegają marki polskich banków, wynika z analizy Deloitte, przedstawionej na tegorocznym, Europejskim Kongresie Finansowym. Firma przeanalizowała marki banków, które mają łącznie 70% udziału w rynku (aktywa), badając preferencje reprezentatywnej grupy 1500 Polaków w wieku 18 do 55 lat.

Skąd taki stan rzeczy? Do niedawna, banki koncentrowały się przede wszystkim na komunikacji oferty sprzedażowej. W efekcie, klienci nie dostrzegają między nimim różnic, a w przypadku wyboru kierują się głównie ceną. Jednocześnie, z tej samej analizy wynika, że bank z najsilniejszą marką może śmiało pobierać opłatę do 2,62 zł już za samo prowadzenie konta bankowego, bez obawy straty klienta.  Nie oznacza to jednak, że (potencjalny)klient banku o słabszej marce może sobie na to pozwolić. Równocześnie banki o słabszych markach utrzymają klienta tylko, jeśli ten produkt zaoferują im bezpłatnie.

klienci banków

  • marka 19%
  • cena 81%

kupujący auta

  • marka 60%
  • cena 40%

kupujący elektronikę

  • marka 62%
  • cena 38%

tankujący na stacjach benzynowych

  • marka 62%
  • cena 38%

Aż 3-krotnie słabsze od marek samochodowych i ponad 2-krotnie słabsze od marek telekomów.

Tak Polacy postrzegają marki polskich banków

Czynniki ograniczające biznes marek bankowych

  1. Brak podkreślania bezpieczeństwa. Więcej niż 24% badanych twierdzi, że banki powinny dawać im większe poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, choć często niesprawiedliwie, poziom zaufania obniżają cyberprzestępcy ( historie z fałszywymi emailami od banków oraz smsy, dzięki którym przestępcy czyszczą konta klientów banków). Mimo informacji do obecnych klientów banku o zabezpieczeniach, w głównej komunikacji wciąż przebijają się komunikaty produktowe kampanie promocyjne.
  2. Banki mają niski potencjał ekspansji na inne sektory. W badaniu Deloitte, ekspansja banków spotkała się z najmniejszym zrozumieniem klientów spośród wszystkich badanych kategorii.
    Z czego to wynika? Z jednej strony, powodem może być konserwatywne podejście polskich klientów do instytucji finansowych. Z drugiej strony, istotnym ograniczeniem są ograniczenia prawne i finansowe w Polsce.  Jednocześnie, zgodnie ze wspomnianem badaniem, bankom łatwiej byłoby wejść w kategorię telekomów oraz e-commerce, a najtrudniej - w kategorie związane z dostarczenaniem produktów w postaci fizycznej. Tym samym, banki mają o wiele mniejsze pole działania, nieporównywalne do marek elektroniczncyh, samochodowych lub telekomów.
  3. Powiązanie z nowymi technologiami. Z jednej strony, nawiązanie w komunikacji do nowoczesności oraz łatwego dostępu stanowi zachęte dla nowych klientów, z drugiej - buduje wysokie oczekiwania dotyczące bezpieczeństwa i dostępności usług.  Tegoroczne badanie ARC Rynek i Opinia jednoznacznie wskazują, że głównym problemem zgłaszanym przez klientów banków był problem z bankowością internetową.

Problemy najczęściej zgłaszane przez klientów banków (źródło: badanie ARC Rynek i Opinia, "Bank Przyjazny Klientowi":

  • problemy z bankowością internetową 29%
  • opłaty i prowizje 26%
  • produkty 14%
  • problemy z bankowością mobilną 7%
  • wprowadzenie w błąd przez pracownika 7%

 Brak podkreślenia bezpieczeństwa a komunikacji oraz niski potencjał ekspansji to dziś główne problemy marketingowe banków.

 

Rekomendacje dla komunikacji

 

  1. Budowa i wsparcie spójnej i silnej marki, odróżniającą nasz bank od innych instytucji finansowych. Oczywiście - poprzedzona rzetelną analizą mocnych i słabych stron oraz wprowadzonymi usprawnieniami na każdym etapie komunikacji z klientem.
  2. Aktywności budujące zaufanie klientów do banku, podkreślające sposób, w jaki bank dba o bezpieczeństwo jego klientów. Ponieważ  stwierdzenie "pewne jak w banku" nie jest już dziś zrozumiałe ani oczywiste, instytucja, która jako pierwsza silnie zaakcentuje bezpieczeństwo, ma szansę na zawłaszczenie dla swojej marki tego określenia, a tym samym - na większe przychody i mniejszą wrażliwość klientów na koszty. Ważne, aby wyjść poza ramy kampanii punktującej wyłącznie wysokość aktywów. Klientów interesuje nie tylko bezpieczeństwo aktywów, ale i bezpieczeństwo systemów banku, bezpieczeństwo informacji, jakie posiadają banki na temat klientów czy wreszcie bezpieczeństwo transakcji elektronicznych.
  3. Dbałość o spójne doświadczenie klienta w róznych kanałach komunikacji banku. Jest to też jeden ze sposobów na ograniczenie liczby zażaleń dotyczących bankowości internetowej i mobilnej. Gros reklamacji i uwag wynika z nieznajomości lub braku zrozumienia

 

Sprawdź również:

Twój marketingowy sukces z Market Forces!

 

Szukasz pomysłów dla Twojej instytucji lub marki?

dołącz do naszego newsletterawyślij nam wiadomość

Śmiało!

Napisz do nas , a jeden z naszych przedstawicieli odpowie tak szybko, jak tylko będzie to możliwe! Maksymalnie w 24godziny!
(tak, w weekendy też!)

gdzie sa moje zasiegi, facebooku grafika

Gdzie są moje zasięgi, Facebooku?!?

Niedawne badanie firmy NapoleonCat dotyczące zasięgów zarówno dużych, jak i średnich i małych fanpage'y na Facebooku, wykazała jasno - zasięgi spadają w ogromnym stopniu nie tylko w płatnych wynikach ale również w wynikach organicznych! W przypadku dużych fanpage'y jest to nawet 33 procent w ciągu kwartału! Przedstawiamy zaskakujące wnioski jakie nasuwają się po analizie badania.

więcej

Reklamy kontaktowe: najlepsze praktyki

Nie ma lepszego pomysłu na zdobywanie kontaktów na Facebooku i Instagramie niż reklama kontaktowa czyli leads ads. Z pierwszego spojrzenia jest zupełnie nie do odróżnienia od zwykłej facebookowej czy instagramowej reklamy. Czym się wyróżnia? W poniższym tekście opisujemy najlepsze sposoby ich wykorzystania .

więcej

5 najlepszych sloganów wszechczasów

Dobre hasło reklamowe będzie towarzyszyć marce przez lata. Jeżeli slogan będzie pasował do firmy – stanie się niezrównanym narzędziem wpływających na wizerunek. Pytaliście o przykłady więc przedstawiamy nasze subiektywne zestawienie 5 najlepszych sloganów wszechczasów.

więcej

O hashtagach słów kilka – jak wykorzystać hastagi? #hashtag

Hashtagi pierwszy raz użyto 10 lat temu na Twiterze i na początku były tylko ciekawostką. Teraz – są wykorzystywane w praktycznie wszystkich sieciach społecznościowych i nie wyobrażamy sobie bez nich dzisiejszych social mediów. Opowiadamy, na co zwrócić uwagę wykorzystując hastagi i czego unikać.

więcej

Content marketing dla pracodawcy

Content marketing dla pracodawcy Idee i pomysły Content marketing jest ważny nie tylko w kontekście postrzegania Twojej organizacji przez klientów lub konsumentów. Content marketing jest nie mniej istotnym narzędziem employer brandingu i marketingu rekrutacyjnego....
więcej